Trenger du hjelp til sykkelen?

På denne siden vil vi gi deg det mest grunnleggende du trenger og vite for å gi sykkelen din en god start. Er det noe du lurer på så ikke nøl med og spørre "Sjefen".
 
...
 
Hvor på siden vil du gå?
 
Linker som peker til andre sider er merkert med en *.
 
Sjefen svarer.
Har du tekniske spørsmål ang. din sykkel eller det bare er noe du lurer på når
det gjelder vedlikehold. Da kan du rette dine spørsmål til Erik.

 
 
 
 
 

Vårsjekken.

Slipp sykkelen løs - det er vår

Med et par timers innsats kan du gjøre sykkelen klar for vårsesongen.
Det eneste du trenger er vann og zalo, citrusvæske, olje, fett, polermiddel - og litt pågangsmot.

  • Start med rengjøringen. Varmt zalovann tar knekken på vanlig skitt. Ha vannet i en hagesprøyte hvor du pumper opp trykket før du dusjer såpevannet på sykkelen. Eller på gamle måten med bøtte og svamp. Pisk opp litt skum som du legger på ramma før du begynner å gni med svampen. Husk å ikke bruke høytrykkspyler, spesielt mot lagere og krans. Vannstrålen er så kraftig at den trenger inn og vasker ut fett i lagere. Har du stålramme er det heller ikke gunstig å få vann inn i ramma. Faktisk kan det være så alvorlig at ramma ruster fra innsiden og svekker rørene nok til å kunne bryte etter lang nok tid. Rådet her er å demontere sykkelen fullstendig en gang i året og sprøyte tynn olje (feks. Boeshield T-9x) inn i ramma. Hell den ut igjen så det kan danne seg en beskyttende oljefilm innvendig før du monterer sykkelen sammen igjen.


  • Drivverk
    Kjedet og tannhjul rengjør du lettest med citrus rensevæske. Fukt en fille med citrusvæske og trekk den mellom tannhjulene på kransen slik tegningen viser. Har du verktøy og peiling kan du demontere kransen og kranktannhjulene og få rengjort skikkelig. Benytt anledningen til å se etter om kransen, kranktannhjulene eller kjedet trengs å skiftes. Tannhjul med bølgeskvulpprofil bør skiftes. Må du skifte kransen eller kjedet så må du skifte begge deler. Kjede og krans har en evne til å slite seg til hverandre. Et nytt kjede på en gammel krans vil bare hoppe og slure - også omvendt. Også gamle kranktannhjul kan gi problemer med et nytt kjede. Her trenger en som regel ikke å skifte det minste tannhjulet fordi den som oftest er i rustfritt stål.


  • Smøring
    Smør opp kjedet med olje og tørk det godt av etter at oljen har satt seg. Dreiepunkt på gir og hendler kan også få en dråpe for å gli lettere. Tørk også av overflødig olje her. Vaiere kan få litt fett for sesongen. Hekt av vaierstrømpene og se etter rust før du smører dem inn. Er de rustne er det på høy tid å skifte dem. Nye vaiere er en billig investering på en sykkel som skal fungere. Ta ut setepinnen og sett den inn med fett. Gjør det samme med stryreframspringet om den ikke er festet utvendig (aheadset). Dette hindrer delene i å sitte dønn fast den dagen du trenger å ta de ut.



  • Bremser
    Sjekk om bremseklossene har bra belegg og om det sitter småstein el. lignende i klossen. Sjekk også om klossene treffer felgen korrekt og ikke går opp i dekket eller ned i eikene. For at klossene ikke skal skrike under bremsing må de spisse inn mot i fartsretningen - klossene må ta i forkant først.



  • Hjul
    Gjør reint felgsidene og sjekk at dekkene er i orden. Gå over eikene og sjekk om noen er løse. Løse eiker må strammes, men det er ikke helt enkelt. Knekte eiker må skiftes med en gang. Trill hjulet og se etter kast. Retting av hjul, skifte eiker og stramme eiker må gjøres av kyndig person.
    Ta tak i felgen og beveg den sidevegs. Kjenner du noe bevegelse har hjulet slark. Dette må strammes av fagmann. Hjullagere bør smøres opp minst en gang i året. Sjekk også om det er slark i kranken.



  • Giret
    Sjekk at giret fungerer etter at du evt. har skiftet krans og kjede og vaier. Får du det ikke til å virke kan du slå opp i På sykkel nr. 1.1995 og lese om girjustering eller levere den inn til reparasjon.



  • Finish
    Se etter hull i lakken og fyll i med ny lakk for å hindre korrosjon. Flekklakk følger gjerne med sykkelen som små neglelakkflasker. Til DBS sykler kan du kjøpe slik flekklakk i butikken. Poler lakken for å gjøre den mer holdbar, og for å få sykkelen til å se ny ut. Har du ekte skinn eller lær i setet kan du med fordel sette det inn med ufarget skokrem. Dette kan også løfte utseende på en sliten sykkel.

Har du ikke mulighet til å gjøre noe av dette selv får du levere sykkelen inn for overhaling (vask må du klare selv). Husk at mange leverer sykkelen på verkstedet om våren, så beregn god tid.

 
 

Høstsjekken.
Før sykkelen settes i vinterdvale, er det smart å ta en liten sjekk på den,
så blir det mye lettere å ta den fram igjen til våren:
  • Rengjøring
    Vask, tørk og polér sykkelen. Bruk ikke høytrykksspyler!


  • Smøring
    Smør opp kjede, gir vaiere og andre bevegelige deler.


  • Avlast vaiere
    Slakk alle spente fjærer i gir og bremser ved å sette kjedet på det minste tannhjulet foran og bak. Hekt av bremsevairene.


  • Ut med luft
    Slipp ut noe luft av hjulene så sparer du spensten i dekkene. Har du dempergafler med olje/luft kan du slippe ut noe av lufta i gaffelbeina.


  • Batterier av
    Batterilykt og computer tar du med inn i varmen - ta i det minste ut batteriene.


  • Heng opp
    Sykkelen har best av å henge framfor å stå på hjula. Skru noen kroker i garasje- eller kjeller taket og heng sykkelen opp i ramma. Sykkelen bør lagres på et tørt sted.

  • Til verksted?
    Har du problemer du trenger kyndig hjelp til, bør du sette sykkelen inn på verksted nå! Til våren er det ofte lange køer og det er selvfølgelig deilig å vite at det bare er å ta fram sykkelen med det samme våren kommer. Og: mange verksteder gir SLF-medlemmer rabatt i november - februar.

 
 

Før hver sykkeltur.
  • Forleng levetiden til de viktige drivverksdelene ved å smøre kjeden. Det er en rask og rimelig måte å beskytte verdifulle presisjonsdeler på.

  • Påfør smøremiddel ved å trå bakover, da kjeden går over bakgiret eller trinsehjulet hvis sykkelen står opp ned.

  • Tørk ren bremseoverflaten på felgen etter at du har smurt kjeden.

  • Bruk en fille til å tørke vekk overflødig smøremiddel fra kjeden.

  • Ha alltid med kjederedskap, lappesett, vannflaske, pumpe og førstehjelpspakke.

  • Beskytt deg selv, bruk hjelm og passende øyebeskyttelse.

 
 

Etter hver sykkeltur.
  • Fyll en bøtte med såpevann og bruk svamp til å fjerne skitt etter turer i skog og mark.
    Tørk og smør bevegelige deler. Påfør voks og beskyttelsesmiddel på stasjonære deler.

  • Massér beskyttelsesmiddel inn i sadelen, tørk av med ren klut.

 
 
 

Generelt vedlikehold.
  • Ved dårlig vedlikehold inntrer slitasjen allerede før du merker at sykkelen knirker.
    Dette kan unngås ved å smøre alle bevegelige deler før du merker slitasjen.

  • Bruk fettfjernere med jevne mellomrom på alle drivverksdeler for å fjerne gammel olje og klebrig skitt,
    begge deler øker slitasjen og gir dårligere ytelse.

  • Smør bremsene og girwire hver måned eller for hver gang du har tilbakelagt ca. 15 mil.

  • Bruk helst Loctite® gjenglim når du skrur sammen gjengede deler. Den hindrer at gjengede deler
    løsner ved ekstreme vibrasjoner. Delene kan fremdeles skrues opp med verktøy.

  • Hvis wirene går under kranklagret, må du snu sykkelen opp ned for å kunne reingjøre og smøre.

  • Bruk en ekenippelnøkkel for å rette ut mindre slark i hjulet.

  • Sett skrujernet mot føringshjulene på navkjedegiren og før pedalene bakover slik
    at oppsamlet skitt presses av.

  • For å oppnå best resultat bør kjeden smøres når bakgiret står i det laveste giret.

  • Undersøk bremseklossene hver måned for slitasje.

  • Når sykkelen transporteres på bilens takgrind kan vinden blåse vekk eller tørke ut smøringen
    på kjede og lager. Dekk til utsatte områder og/eller smør sykkelen etter transporten.

 
 
 
 
 

Husk også ...
 
Trafikkregler.

Sykling på vei!

1.  Sykle med trafikken, ikke mot den.  2.  Følg alle stoppeskilt og trafikklys. 3.  Gi signal når du svinger, bruk den riktige kjørebanen.  4. Sykle rett framover, ikke vingle fram og tilbake. 5. Vær årvåken og defensiv.  6. Sykle ikke to i bredden i trafikken.

Sykling i Terreng!

1.  Bruk kun områder godkjent for sykkel.  2.  Vik alltid for gående spaserende - vis hensyn.  3.  Vis hensyn mot naturen.  4.  Bruk lys når du sykler om kvelden eller natten

 
 

Mat og Drikke.

Drikk minst en gang i timen. Dette vil gjøre at du kan yte mer og du unngår uttørking på grunn av svetting. Drikk ca. en flaske vann en time før du drar ut på sykkelen, ta en til for hver time du er ute, og nok en til en time etter at du er kommet hjem. For å kunne yte maksimalt er det viktig at du spiser noe (smågodt) før og under lange sykkelturer.

Når du er ute å sykler: Drikk før du blir tørst. Spis før du blir sulten. Hvil deg før du blir sliten. Skift gir før du må!

 
 

Tilleggsutstyr.
Glem ikke å få med deg det riktige tilbehøret. Det vil gjøre sykkelturen enda mer vellykket. populært tilbehør omfatter: Lys - for sykling om kvelden og natten. Vannflaske - for å unngå uttørking. Sykkelshorts - gir fri bevegelse og maksimal komfort. Hansker - for å beskytte hendene og unngå nummenhet. Pumpe og lappesett - For å reparere flate dekk. Sykkeltaske - For å ta med personlige eiendeler. Reparasjonsverktøy - For å finjustere sykkelen og for å unngå lange spaserturer hjem. Sykkelcomputer - Måler dine prestasjoner. En liten oljedråpe - Minsker slitasjen og øker prestasjonen. Solebriller - beskytter øynene.
 
 

Hjelm.
Ha alltid sykkelhjelmen på! Dette anbefales for din egen sikkerhet. følgende tips kan du bruke for å kontrollere at hjelmen sitter riktig: 1. Rist på hodet med hjelmen på, hjelmen skal ikke rikke på seg. 2. Når du åpner munnen med stroppen på hjelmen festet skal du kunne kjenne hjelmen presse på mot hodet. 3. Hvis du kan rulle hjelmen av hodet er det nødvendig å justere stroppen. 4. For å oppnå best mulig sikkerhet skal hjelmen ligge godt ned i pannen, og stroppen skal være godt festet.
 
 
 
 
 
 

© 2002 Porsgrunn Sykkelverksted.
Webmaster Jan Ove Lia

M. Christiansen.

Brukt markedet.

Humor.

Konkurranser.

Linker.

Hovedsiden.

Hvem er vi?

Aktuelt nå.

Trafikkregler.
Juster giret.
Rette hjulet.
Bytt vaier/strømpe.

 

 

Tips.
Navigasjon

www.PorsgrunnSykkel.no
............................ Trill trygt med en porsgrunn sykkel.