Smøretips

Her kommer en kortfattet oppsummering av hvordan man preparerer ski til trening og konkurranser.

Rensing av ski:

Bruk Swix skirens på skiene, da spesielt i festesonen, og tørk av med fiberlene. Du bør bruke Swix Glide Wax Cleaner i glisonen, dette er fordi Glide Wax Cleaneren etterlater ikke sålen like tørr som vanlig skirens gjør, og den fjerner også fluor, som brukes i mye glidvoks i dag. Vanligvis er dette nok, men man kan også voksrense. Dvs at man legger på en billig glider og tar den av mens den enda er varm. Da har møkk trukket opp i voksen, og når man da sikler skiene får du det bort.

Kan også bruke litt orange fibertex. Da får man også pyntet på riper og lignende som man evt. Har fått. Denne sliper litt på sålen, men ingen grunn til bekymring.

 

Rubbing av festesonen:

Rubbe festesonen + 1,5 cm bakover med sandpapir (100). Gjør det skikklig.

 

Påføring av glivoks:

Drypp på voksen i glidsonen. Ikke for sterk varme. Det skal bare ryke litt (bruk maske). Bedre å ha litt for lite varme enn for mye. Men det skal være nok til at voksen smelter lett. Hvis du har smørejern med temperaturmåler, sett temperaturen på det som står på embalasjen til glidvoksen.

Man behøver ikke bruke mer voks enn at det blir et lag mellom strykejernet og skia.

Strykejernet skal ALLTID gå i jevn fart i EN RETNING. Ikke fram og tilbake. Da brenner man lett sålen.

 

Ta av glivoks:

La skia stå i 15 – 20 min før voksen tas av. Bruk en skarp plastsikling og vri den gjerne litt skrått mot venstre eller høyre som på en snøplog. Få av så mye som mulig.

Benytt deretter en bronsjebørste for å få vekk den resterende glideren, og poler deretter med en blå nylonbørste.

Pass på at det kommer minst mulig voks i festesonen, et tips er å legge et lag teip der hvor glidsonen slutter.

Når det gjelder påføring av glivoks på skøyteski gjelder de samme retningslinjene som på påføring av glivoks på klassiske ski. Men da har man ikke festesone, men legger glivoks på hele skia.

 

Påføring av festevoks:

Vanligvis er det nok med rubbing, men skal man gå langt eller det er veldig skarpt føre er det lurt å varme inn et lag med feste voks først. Bruk gjerne Swix grunnvoks eller Rode Blå multigrade -3 - - 7. Legg på et jevnt lag og varm inn med smørejernet. Dette gjør at dagens smøring ”binder” seg mer fast til skia og holder lengre. Vanligvis holder 4 - 5 lag med festevoks. Dette avhenger av spennet på skia. Stivere ski, mer festevoks.

Men har man riktig spenn er det naturlig å legge på 3 tynne jevne lag med dagens smøring. Kork det ut godt mellom hver gang. Test så skia. Hvis det ikke er spikerfeste legger man på 1 lag med en mykere smøring i hele festesonen og et lag ekstra under foten og 10 cm framover.

Nå har man perfekte ski, forutsatt at man har valgt riktig festevoks.

 

Rilling av ski:

Hvis man har dårlig glid på skia, er det svært sjelden fordi man har feil teknikk ved preparering av ski. Det er som regel hva man har glidet, med og hva slags struktur man har i skia som har betydning.

Når det gjelder struktur er det som regel slik at desto mildere det er desto grovere struktur bør man ha. Når man kjøper ski er det struktur i skia fra før fra fabrikken. Den kan være for varmt føre, kaldt føre eller midt i mellom. I tillegg er det en mengde andre som man kan få ved henvendelser til ulike sportsforetninger som sliper ski eller setter struktur. Dette er permanente løsninger og blir slik til neste gang du måtte slipe skiene. Dette er mest aktuelt for de med mange par ski. Da kan man ha ulike ski til ulike fører. Kan også benytte rilling av ski her slik jeg vil forklare nedenfor for å få enda mer optimal glid.

Har man ikke så mange par ski kan man ved hjelp av rilling få et par ski til å fungere bra på mange fører. Vi har i hovedsak to typer rill: Rettrill og kryssrill eller ”traktor” som man også kaller det, dette fordi mønsteret ser ut som at det er en traktor som har kjørt der.

”Traktoren” legges ofte på rett før start hvis man finner ut at skia er litt trå. Denne rillen blir fort borte hvis man går med dem, men de holder jo et skirenn. Avhenger også av hvor dypt man setter den. Fungerer best fra 0 - -3. Mildere desto dypere rill.

Rettrill brukes som oftest når det er vått. Gjerne da fra 0 - +15. Jo mildere det er jo grovere rill. De vanligste er 0,25mm, 0,75 mm, 1mm og 2 mm. Hvilken som passer best har også litt med hvordan struktur man har fra før.

Ved typisk påskeføre vil jeg si at en 2 mm er best og bed noen få + grader midt i sesongen er ofte 0,75 mm best. Her må man prøve seg fram litt.

For at rillen ikke skal bli for skarp kan det er være lurt å legge denne før man preparerer skiene. Da blir den litt rundere i kantene, og vil gi litt bedre glid. Den kan selvfølgelig legges etterpå hvis man finner ut at det var rillføre allikevel. Hvor mye trykk man legger på rillen avhenger også av hvor mye vann det er i snøen. Mye vann, dypere rill.

Det er ikke farlig å legge rill. Det kan vanskelig gå galt.

Hensikten med rill er å få ”luft” under skiene og drenere bort vann slik at ski ”slipper” bedre og gir god glid.

Hentet fra www.topptrening.no

 

Her kan du se noen smøretips fra brødrene Akuland!

Når du har lest dette har du kanskje fått litt mer kunnskap om basic smøring og teknikk. Lurer du på noe mer er det bare å ta turen innom butikken for en skiprat!

SKI

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Få de siste nyheter i din innboks!

Navn:

E-post:

SYKKEL

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Porsgrunn Sykkelimport AS

Butikknavn: Porsgrunn Sykkelimport AS
Organisasjonsnummer: 989015370
Adresse: Storgt 181
Poststed: 3915, Porsgrunn
Telefon: 35550863
E-post: erik@porsgrunnsykkel.no
//BOF Google Analytics //EOF Google Analytics